De eukaristiske bønner
Det centrale i messen er Eukaristien. Man kan sagtens have dåb, bryllupper og begravelser uden messe. Så er der bibellæsninger og bønner, men ingen eukaristisk bøn, hvor en præst forvandler brød og vin til Kristi legeme og blod.
I 1.500 år har man i Den romersk Katolske Kirke kun brugt én eukaristisk bøn. Den kalder man den romerske kanon. Den stammer fra det 4. århundrede og blev siden videreudviklet, men er stort set uforandret siden år 590.
I 1970 tilføjede man tre andre eukaristiske bønner til messebogen, og den romerske kanon kaldes derfor nu også I eukaristiske bøn. II, III og IV eukaristiske bøn er dog ikke først blevet opfundet i 1970, men er baseret på eukaristiske bønner, som blev brugt fra 3. til 6. århundrede.
Senere er flere eukaristiske bønner kommet til (bl.a. tre til børnemesser), så vores danske messebog indeholder i alt 13 eukaristiske bønner, men det er de første fire, som hyppigst bruges. Disse fire kan også findes i Lovsang fra side 35.
Selvom de er forskellige har de den samme opbygning og de samme grundlæggende elementer, som vi i de kommende artikler kommer til at se nærmere på.
Opdelingen ser således ud:
Præfation
Sanctus
Post-sanctus
Epiklese over offergaverne
Indstiftelsesberetningen og konsekrationen
Anamnese
Epiklese over kommunikanterne
Forbønner
Afsluttende doksologi